RECENZE: Deník Anny Frankové

Autor: Anne Frank Žánr: Literatura naučná, Biografie a memoáry, Historie Počet stran: 264 Rok vydání:  vydání existuje docela d...


Autor: Anne Frank
Žánr: Literatura naučná, Biografie a memoáry, Historie
Počet stran: 264
Rok vydání: vydání existuje docela dost, ale já četla to z roku 2014  poprvé vydáno: 1947
Nakladatelství: Triáda

Dneska jsem se rozhodla začít trochu jinak a to uvedením autora, protože u této knihy mi to přijde docela důležité...
Anne Franková, celým jménem Annelies Marie Franková byla židovská dívka žijící v Amsterdamu během druhé světové války. Její příběh vešel do povědomí díky deníku, který si psala po celou dobu, co se s rodinou skrývala v zadním domě otcovi firmy. Žila v letech 1929 až 1945, kdy zemřela v koncentračním táboru Bergen-Belsen.

Anne nás do svého života pouští 12. června 1942. Ten den dostane k třináctým narozeninám deník který ji provází až do konce jejího krátkého života. Hned v prvních zápisech se rozhodne své vzkazky psát imaginární dívce, kterou pojmenuje Kitty. Té je potom každý zápis adresován.
Krátce po Anniných narozeninách je celá rodina nucena přestěhovat se do předem připraveného úkrytu. Spolu s nimi se skrývá i  rodina van Pelsových - v knížce jako van Dáanových  a později se k nim přidá ještě Fritz Pfeffer (v knize jako Dussel). O jejich bezpečí a donášky potravin se starali Victor Kugler, Johannes Kleiman, Miep Giesková a Elisabeth Voskuijlová.


Na začátku knihy slyší Anne ze všech stran jenom samé výtky a nadávky na svou neposednost a potom postupně stárne a mění se v dívku, která prožívá první lásku. Celý deník je podle mě napsán velice dobře, když vezmeme kolik jí bylo let. První část knihy se většinou točí okolo lidí, kteří ji nechápou ale v určité chvíli se její myšlenky začnou měnit a Anne píše hlavně o svých pocitech. Začíná se víc zabývat svým vztahem k matce a uvědomí si, že na rozdíl od ní nechce jednou zůstat jenom jako žena v domácnosti. Chce se stát novinářkou a psát knihy.

Nejsmutnější na celé knize bylo prožívat spolu s Anne a ostatními obyvateli podzemí všechny ty chvíle, kdy plánovali co bude po válce a hlavně ke konci knihy slyšet všechno to nadšení když jsem věděla co mě o pár stránek dál čeká. A i když jsem definitivně věděla jak to skončí, nakonec jsem si dovolila doufat, že třeba náhodou... Její poslední zápis mě navíc nechal plnou očekávání na další díl, který už nepřijde.



Deník Anny Frankové jsem poprvé četla už před nějakou dobou, ale skončila jsem někde před polovinou. A i když vás to občas přestane trochu bavit, rozhodně knihu dočtěte, protože o ní potom budete muset přemýšlet ještě hodně dlouho.


CO BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT

8 komentářů

  1. Denník Anny Frankovej som čítala už pred dlhším časom, no popravde pamätám si to dodnes. Bola som strašne šťastná, keď som sa prehrabávala policami knižnice a v tom mi do oka padla táto knižka. Musela som si ju prečítať... Od prvého okamihu ako som ju zazrela mi to bolo jasné. Bolo to krásne čítanie. Anna Franková na svoj vek napísala neuveriteľné dielo, ktoré je však bohužiaľ v jej prípade osobné a pravdivé. Na konci som si aj poplakala, pretože po celý čas som mala pocit, akoby som to prežívala s nimi. Som rada, že sa ti kniha páčila. Krásna recenzia :)! Normálne mám chuť si ju nanovo prečítať :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si její deník budu muset přečíst ještě několikrát (nebo alespoň určité pasáže).
      Děkuji za komentář ;)

      Vymazat
  2. Deník Anny Frankové jsem četla několikrát a pokaždé každé slovo doslova hltám. Měla jsem i stejné vydáni jako ty :) Moc povedená recenze :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knihy si chci přečíst už hodně dlouho, 2. světová válka, holokaust atd. mě hodně zajímá. Určitě se k ní jednou dostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka ti tohle téma pomůže trochu víc pochopit, ale vážně to není nic co by se točilo hlavně okolo 2. světové války (tak je knížka jenom vnímaná) ;)
      Díky za komentář.

      Vymazat
  4. Rozhodně je to kniha, která stojí za přečtení - už jen proto, že podle mě nic nedokáže člověku prožívání lidí za 2.sv.v. přiblížit lépe než takovýto autentický příběh. Také se k ní chci ještě někdy vrátit :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle musí být silné čtení, když člověk ví, co se odehrávalo všude okolo toho malého světa, který dívka popisuje, a jak špatně to skončí. Ještě jsem deník Anny Frankové nečetla, ale rozhodně se chystám.
    Recenze byla vcelku pěkná, výstižná, jen je podle mě asi hloupost říct, že je deník napsán dobře, na psaní deníku neexistují kriteria, ale z dalšího kontextu jsem pochopila, že to asi myslíš tak, že byla Anna na svůj věk hodně přemýšlivá a vnitřně dospělá.

    OdpovědětVymazat
  6. Je to nádherný fikční příběh. :)))

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za vaše milé komentáře 😊
Komentáře u příspěvků starších 10 dní jsou moderovány. :)

Blog Archive